O Resident Evil Database teve a honra de conversar com o diretor Ben Howdeshell e com a atriz Julia Voth a respeito do curta-metragem “Project S.E.R.A.“, lançado no início de 2012. Inspirado por Resident Evil, o filme fez grande sucesso entre os fãs da franquia e teve o apoio da estrela Milla Jovovich, intérprete da heroína Alice nas adaptações da série para o cinema.
Entrevista Traduzida:
Qual é o conceito principal por trás de Project: S.E.R.A.? O que significa a sigla S.E.R.A.?
Ben Howdeshell: S.E.R.A. significa Programa de Regeneração de Simpson Eames (Simpson Eames Regeneration Agenda). Há uma longa história de fundo, mas, em resumo, o Governo dos EUA, em uma tentativa de manter mais soldados ativos em campo, desenvolveu uma droga chamada SERA_131 que age como acelerador de recuperação. Mas eles foram longe demais, criando efeitos colaterais desastrosos.

Julia, como surgiu a oportunidade de trabalhar em Project: S.E.R.A.? Você foi convidada pelo Ben ou teve que fazer algum tipo de teste?
Julia Voth: Ben e eu trabalhamos juntos algumas vezes antes, eu fui originalmente chamada por ele quando ele estava fazendo a escalação para “Alone” (uma história muito legal de fim do mundo onde todos são infectados por um vírus mortal). Ele estava fazendo teste com um monte de garotas procurando por uma que tivesse o ar de ‘Jill Valentine‘. E pelo que eu sei, acredito que foi sua esposa Renee que se lembrou de mim e sugeriu que ele usasse a verdadeira atriz. Fizemos uma reunião e eu amei o projeto, e foi assim que tudo começou.
Ben, você é fã dos jogos de Resident Evil? E quanto aos filmes estrelando Milla Jovovich, o que acha deles?
Ben Howdeshell: Sou um grande fã dos jogos. Passei tardes inteiras assistindo as cenas e tentando entender cada uma das histórias. Eu também adoro os filmes de Resident Evil. O primeiro set que visitei foi o de Resident Evil: Apocalypse, meu primeiro trabalho em pós-produção foi em Resident Evil: Extinction e o primeiro filme 3D que eu fiz foi Resident Evil: Afterlife.
Julia foi a modelo de rosto da personagem Jill Valentine dos jogos de Resident Evil. A personagem principal de Project: S.E.R.A. também se chama Jill. Há alguma ligação?
Ben Howdeshell: Eu sou um grande fã da Julia. Ela é uma atriz incrível e consegue se envolver tão profundamente que todos se envolvem junto. Há uma cena em que ela está sentada em uma cadeira, chorando. Os maquiadores, figurinista e a mãe da Julia estavam todos em volta dos monitores chorando enquanto a assistiam fazer a cena. Ela tem uma maneira de se conectar com a câmera que é um verdadeiro talento. Seu nome completo em Project: S.E.R.A. é Gillian Eames, mas não gostei da forma como “Gill” ficava como apelido, então deixei como Jill.
Mais uma vez você, Julia, está interpretando uma “Jill”. Como a Jill de Resident Evil se relaciona com a Jill de Project: S.E.R.A.? Uma teria inspirado a outra?
Julia Voth: Jill Valentine é um ícone tão grande do universo dos jogos e dos filmes que não havia como não inspirar esta Jill, e, além disto, a Jill original foi baseada em mim. Mas o mais legal em ‘Project: S.E.R.A.’ é que conseguimos captar isto e criar uma história inteiramente nova em torno dos temas e conceitos de vírus mortais e zumbis, essas coisas que o pessoal adora. E disto saiu algo completamente novo.
Que tipo de treinamento ou pesquisa você teve que fazer para ser a Jill de Project: S.E.R.A.? Algum treinamento militar, ou alguma pesquisa ao universo de Resident Evil?
Julia Voth: Eu tive que fazer treinamento anterior para um filme de ação que fiz, chamado ‘Bitch Slap’ (título em português: ‘Perigosas’), eu também sempre vou ao stand de tiro no centro de LA quanto posso. Mas para este filme, eu quis ser o mais real e natural possível, a Jill foi treinada e moldada desde que era criança para fazer tudo e mais um pouco que um soldado pudesse fazer. Então, eu trabalhei as técnicas adequadas com um especialista militar em armas, como entrar e sair de uma sala, limpar a área etc. Ele ficou muito feliz com isto, então espero que dê para notar no filme.
Seu trabalho na série Resident Evil foi especialmente o de ser o rosto de Jill Valentine por muitos anos. Desta vez, você teve que fazer de tudo: matar zumbis e enfrentar soldados, então agora pôde ser a Jill por inteiro. Como foi a experiência?
Julia Voth: Eu me lembro de sentar naquela cadeira de madeira no meio do depósito e pensar comigo mesma que virada que era aquilo, eu me senti verdadeiramente abençoada por estar ali. Eu era uma modelo de 15 anos no Japão quando fiz o trabalho que fez com que eu fosse associada a RE por anos, e poder evoluir e fazer o que faço hoje eu acho uma grande conquista. A Jill sempre teve um lugar no meu coração, não apenas pelo simples fato de ser legal fazer um personagem de videogame, mas por saber que rendeu horas de diversão (e alguns sustos ;-)) a tanta gente. Então, finalmente trazê-la à vida do meu jeito foi muito bom, simplesmente a sensação mais incrível.
Você está planejando criar uma sequência, Ben? Caso esteja, Jill irá vingar a morte de seu pai e talvez possamos saber mais sobre seu passado?
Ben Howdeshell: Estou planejando criar mais desta história… Não quero contar nada agora, mas posso dizer que tem muito mais ação por vir.

Vimos fotos de vocês com Milla Jovovich. Ela assistiu Project: S.E.R.A.?
Ben Howdeshell: Sim, Milla e seu marido Paul W.S. Anderson foram a uma sessão que fiz para a família, os amigos e a equipe. Os dois são extremamente apoiadores de minha carreira e eu fiquei honrado de terem vindo para a sessão.
O que a Milla disse sobre “sua Jill”, Julia?
Julia Voth: Ela amou! Disse que eu era gata e perigosa, além de arrasar totalmente. Eu disse a ela que, vindo da verdadeira gata e perigosa, era o maior elogio. Ela e Paul ficaram muito impressionados e apoiaram tudo. Milla realmente ajudou a criar o caminho para as mulheres em filmes de ação, ela é maravilhosa e muito boa no que faz. Ela faz parecer fácil, o que eu posso dizer que não é. Temos um passado parecido; nós duas viemos do mundo da moda, então eu realmente me inspiro muito nela.
Vocês acham que Project: S.E.R.A. poderia, de alguma forma, abrir portas para mais spin-offs inspirados em Resident Evil ou até para um convite para que você tenha um papel na franquia de filmes algum dia?
Julia Voth: Já abriu portas para todos nós, as pessoas deram importância porque todos os envolvidos se dedicaram 150% e isto transparece. Eu adoraria que se tornasse uma série própria ou filme, seria uma viagem louca explorá-la mais e criar mais de minha versão da Jill nas telas. Mas sabe, estar em uma franquia que faz parte da minha vida há tanto tempo seria realmente a realização de um sonho, de qualquer forma acho que temos algo realmente especial aqui e algo incrível acontecerá, eu simplesmente sei disto.
Em que vocês estão trabalhando agora? Podem nos contar sobre seus planos e projetos futuros?
Ben Howdeshell: Atualmente, estou trabalhando em uma websérie de Project: S.E.R.A.. Também estou trabalhando em um longa-metragem chamado Sicarius com meu parceiro de produção Shawn Wallace e com o escritor Travis Miloy, que escreveu Pandorum. Serão feitos anúncios sobre os dois muito em breve.
Julia Voth: Vou fazer alguns filmes, mas estou esperando começar as filmagens, mas estou envolvida em uma comédia independente chamada “High School Holiday Reunion”. Na verdade, é minha primeira vez em comédia e, não sei, acho que realmente gosto disto! É tão diferente de tudo o que eu já fiz antes, mas a liberdade de sair do sério e ser mais aberta e próxima de quem eu realmente sou com um personagem cômico foi libertador. Sem falar na maior diversão que já tive na vida no set. Eu ria tanto todo dia, foi um ótimo exercício abdominal também *risos*.
Original Interview in English:
Resident Evil Database had the honor to interview the director Ben Howdeshell and the actress Julia Voth about the short-length production “Project: S.E.R.A.“, launched at the beginning of 2012. Inspired by Resident Evil, the movie was a great success among the fans of the franchise and had the support of the superstar Milla Jovovich, who plays Alice in the movies.
What is the main concept behind Project: S.E.R.A.? What does “S.E.R.A.” stand for?
Ben Howdeshell: S.E.R.A stands for The Simpson Eames Regeneration Agenda. There is a long backstory, but the short version is that the US Government, in an attempt to keep more active duty soldiers on the field, developed a drug called SERA_131 that acts as a healing accelerant. But they pushed it too far, creating disasterous side effects.
Julia, how did you get the opportunity to work on Project: S.E.R.A.? Were you invited by Ben, or did you have to make an audition or something?
Julia Voth: Ben and I have worked together a few times before this, I was originally contacted by him when he was casting for “Alone” (a very cool twist on the end-of-the-world everyone’s infected with a deadly virus story). He was auditioning a bunch of girls looking for one with the ‘Jill Valentine’ vibe. And if I have my story straight, I believe it was his wife Renee who looked me up and suggested he use the actual actor. We had a meeting and I loved the project and that’s where it all started.
Ben, are you a fan of the Resident Evil games? What about the movies starring Milla Jovovich, what do you think about them?
Ben Howdeshell: I’m a huge fan of the games. I’ve spent entire afternoons watching the cinematics and working my way through each of the stories. I also love the Resident Evil Films. The first set I ever visited was Resident Evil: Apocalypse, my first job in post production was on Resident Evil: Extinction and the first 3D film I did was Resident Evil: Afterlife.
Julia was the model face for the character Jill Valentine from the Resident Evil games. The main character from Project: S.E.R.A. is called Jill too. Is there a connection?
Ben Howdeshell: I’m a huge fan of Julia. She is an amazing actress and is able to commit to a moment so fully that everyone gets drawn in. There is a scene where she is sitting in a chair crying. The makeup artists, costume designer and Julia’s mother were huddled around the playback monitors crying as they watched her do the scene. She has a way of connecting with the camera that is a true talent. Her full name in Project: S.E.R.A. is Gillian Eames, but I didn’t like the way the “Gill” looked as a nickname so I kept it Jill.
Once again, Julia, you are playing a “Jill” character. How does Resident Evil’s Jill relates to Project: S.E.R.A.’s Jill? Have one inspired the other?
Julia Voth: Jill Valentine is such an icon in the video game and movie worlds alike that there’s no way she didn’t inspire this Jill, and after all the original Jill was based on me. But the great thing about ‘Project S.E.R.A’ is that we were able to take that and run with it and create an entirely new story revolving around the themes and concepts of deadly viruses and zombies, all that stuff people love. And from there open it up into something completely new.
What kind of training or research did you have to make to be Jill on Project: S.E.R.A.? Any military training, or any research on the Resident Evil world?
Julia Voth: I’ve had fight training before for an action film I did called ‘Bitch Slap’, I also go to the shooting range in downtown LA whenever I can. But for this film I wanted it to be as real and natural as possible, Jill has been trained and molded since she was a young girl to do everything and more a soldier can do, and more. So I worked with a military trained weapons expert on proper techniques like entering and exiting a room, clearing a space etc. He was really happy with that we did so I hope it shows in the film.
Your work on the Resident Evil series was especially being the face of Jill Valentine for many years. This time you had to do all sorts of stuff: kill zombies and fight soldiers, so this time you could be Jill entirely. How was the experience?
Julia Voth: I remember sitting in that wooden chair in the middle of the warehouse and thinking to myself what a full circle moment it was, I felt truly blessed to be there. I was a 15 years old model in Japan when I did the job that lead to years of being associated to RE, and to be able to evolve and work at my career from that to what I’m able to do now I think is a great accomplishment. Jill has always held a warm place in my heart, not only for the fact its just plain cool being a character in a video game like this, but knowing it gave so many people hours of entertainment (and a few scares ;-)). So to finally bring her to life in my own way was so great, just the most amazing feeling.
Are you planning to create a sequel, Ben? In case you are, will Jill (Julia Voth) revenge the death of her father and perhaps we will be able to know more about her past?
Ben Howdeshell: I am planning on creating more of the story… I don’t want to give anything away, but I can tell you that there will be a lot more action to come.
We have seen pictures of you two with Milla Jovovich. Did she watch Project: S.E.R.A.?
Ben Howdeshell: Yes, Milla and her husband Paul W.S. Anderson came to a screening I had for family, friends and crew. They both have been extremely supportive of me in my career and I was honored that they came to the screening.
What did Milla say about “your Jill”, Julia?
Julia Voth: She loved it! She said I was hot n’ deadly and a total badass. I told her coming from the original hot n’ deadly that’s greatest compliment. Her and Paul were both very impressed and supportive of the whole thing. Milla has really helped pave the way for women in action films, she’s gorgeous and so good at what she does. She makes it look easy which I can tell you is anything but. We have a similar background; we both came from modeling so I’m definitely very inspired by her.
Do you think Project: S.E.R.A. could somehow open doors for more Resident Evil spin-off content or even an invitation for you to play a role in the movies franchise someday?
Julia Voth: Its already opened doors for all of us, people noticed it because everyone involved put 150% in and it shows. I would love for it to turn into its own movie/series, it would be a wild trip to explore her more and create more of my version of Jill on screen. But you know, to be in a franchise that’s been part of my life for a long time would really be a dream come true, either way I think we have something really special here and something amazing will happen to it, I just know it.
What are you working on right now? Can you tell us about your future plans and projects?
Ben Howdeshell: I’m currently working on a web-series for Project: S.E.R.A.. I’m also working on a feature length film called Sicarius with my producing partner Shawn Wallace and writer Travis Miloy, who wrote Pandorum. There will be some announcement made about both of them soon.
Julia Voth: I have a few films I’ve signed onto doing but am just waiting to start filming, but I just wrapped an Indie comedy called “High School Holiday reunion”. It was actually my first crack at comedy and, I don’t know, I think I really like it! So different then anything I’ve ever done before, but the freedom to go off into the deep end and be open and be closer to who I really am with a comedic character like this was liberating. Not to mention the most fun I think I’ve ever had on a set. I laughed so hard everyday, was a great abs work out too *lol*.













